top of page

PRIVACYBELEID

01. Welke gegevens u verzamelt en hoe u deze gaat gebruiken

U moet de exacte soorten gegevens vermelden die u van gebruikers verzamelt, zoals IP-adressen en e-mailadressen. Dit kan iemands naam, leeftijd, adres, interesses, creditcardgegevens, bankgegevens en meer zijn. Wees zo specifiek mogelijk om misverstanden te voorkomen.


Behalve dat je mensen vertelt wat je verzamelt, moet je ze ook vertellen waarom je het verzamelt. Of u nu informatie gebruikt om nieuwe producten aan te bevelen of promoties af te stemmen op uw doelgroep, wees transparant om klanten op hun gemak te stellen. Een verklaring als "We kunnen uw informatie gebruiken om u speciale aanbiedingen te doen" is effectief en to the point.


02. Verzamelmethoden

Gebruikers zullen enkele voor de hand liggende methoden voor het verzamelen van gegevens tegenkomen tijdens het gebruik van uw site (zoals hun creditcardgegevens wanneer ze afrekenen), maar het privacybeleid van uw website moet alle manieren beschrijven waarop u gegevens verzamelt. U moet uw gebruik van online formulieren, opt-in pop-ups en afrekenpagina's openbaar maken, maar ook alle informatie vermelden die uw website aan de achterkant verzamelt, zoals IP-adressen en de locatie van gebruikers.


03. Communicatie met de klant

Een van de belangrijkste redenen waarom websites gegevens verzamelen, is om met klanten te communiceren. Als u contactgegevens verzamelt, is een communicatieclausule noodzakelijk.


In dit gedeelte moeten gebruikers weten hoe en waarom u van plan bent contact met hen op te nemen. Als u regelmatig e-mailnieuwsbrieven verstuurt, gebruikers sms't over flitsverkopen of transactie-updates verstrekt via Facebook Messenger, sms of e-mail, moet dit in uw websiteprivacybeleid worden vermeld. Zorg ervoor dat u de communicatiemethoden vermeldt die u gebruikt en hoe ze worden gebruikt om verwarring of vertrouwensbreuk te voorkomen.


Als gebruikers om welke reden dan ook niet willen dat hun gegevens worden verzameld, moeten ze de keuze hebben om zich af te melden. In de communicatieclausule moet daarom worden uitgelegd dat bezoekers er op elk moment voor kunnen kiezen om hun informatie niet te laten verzamelen. Vertel ze precies hoe ze het moeten doen door ze naar een link te verwijzen of een e-mailadres op te geven om contact mee op te nemen. U kunt echter vermelden dat wanneer ze ervoor kiezen om zich af te melden, dit hun site-ervaring kan beïnvloeden. Producten of deals met betrekking tot hun locatie of demografie mogen bijvoorbeeld niet openbaar worden gemaakt.

04. Verhaal en veiligheidsinformatie

De financiële informatie van mensen is een gevoelig onderwerp, en terecht. Uw websiteprivacybeleid kan de versleuteling en websitebeveiligingsmaatregelen beschrijven die zijn geïmplementeerd om gevoelige informatie zoals creditcards, bankrekeningen en huisadressen te beschermen. Als mensen het niet prettig vinden om op uw website te betalen, loopt u potentiële inkomsten mis.


Daarnaast moet u informatie verstrekken over de rechten van klanten met betrekking tot hun persoonlijke gegevens. In overeenstemming met privacyregelgeving over de hele wereld kunnen sitebezoekers - naast andere rechten - het recht hebben om toegang te krijgen tot hun gegevens of om 'vergeten te worden' (permanent verwijderd te worden uit uw databases). U dient uw gebruikers een lijst te geven van hun rechten en de manieren waarop ze deze kunnen uitoefenen.


Als klanten het gevoel hebben dat u hun privacy hebt geschonden of dat u uw eigen beleid op de een of andere manier niet hebt nageleefd, verdienen ze een verhaalsmethode - een manier om de zaken recht te zetten. Uw privacybeleid is serieus en u moet het serieus nemen. Voeg een verhaalbeleid toe dat bezoekers vertelt met wie ze contact moeten opnemen als ze vinden dat het beleid is geschonden. Hiermee laat u zien dat u achter het beleid staat en de privacy van de consument respecteert.


U kunt klanten ook laten weten dat ze een privacyschending kunnen melden aan de Amerikaanse overheid.


Pro-tip: websites die op Wix zijn gebouwd, bieden 24 uur per dag monitoring en gebruiken de sterkste coderingsstandaard die commercieel beschikbaar is om bedrijven en hun klanten online te beschermen. Ondersteund door antifraudebescherming voldoen sites ook aan de hoogste gegevensstandaarden van de betaalkaartindustrie. Daarom ontvangen bedrijven die op het platform draaien beveiliging op ondernemingsniveau die wordt beheerd door experts.  


05. Privacy van kinderen

Vanwege de Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) in de Verenigde Staten heeft u een clausule nodig die de privacy van kinderen regelt. Deze wet bepaalt dat het voor uw site onwettig is om privé-informatie van minderjarigen te verzamelen zonder een specifiek protocol te gebruiken om dit te doen.


Zelfs als uw bedrijf zich richt op volwassenen, kan het nodig zijn een korte clausule toe te voegen om u schadeloos te stellen in het geval van een onopzettelijke schending van COPPA.


Hormel Foods gebruikt bijvoorbeeld deze eenvoudige passage:


“Onze website is niet bedoeld voor kinderen onder de 18 jaar (of meerderjarig in uw rechtsgebied). We verzamelen, gebruiken of onthullen niet bewust persoonlijke gegevens van kinderen jonger dan 18 jaar. Als u denkt dat we persoonlijke gegevens hebben verzameld, gebruikt of bekendgemaakt van een kind jonger dan 18 jaar (of meerderjarig in uw rechtsgebied), neem dan contact met ons op via de onderstaande contactgegevens, zodat we passende maatregelen kunnen nemen.”


Als uw website kinderen onder de 18 jaar target, moet u een meer gedetailleerd privacybeleid voor kinderen op een eigen bestemmingspagina maken. U kunt hier meer lezen over de privacyregels voor kinderen.


06. Toekomstige wijzigingen

Bedrijven groeien en veranderen, en dat geldt ook voor het privacybeleid. Als zodanig moet uw privacybeleid een sectie bevatten die gebruikers informeert over uw recht om het beleid op elk moment aan te passen, en over hun recht om op de hoogte te zijn van eventuele herzieningen.


Dit gedeelte moet gebruikers vertellen dat u hen op de hoogte kunt stellen van eventuele wijzigingen wanneer deze zich voordoen en welke communicatiemethode u zult gebruiken. U moet ook een vetgedrukte opmerking bovenaan het privacybeleid van uw website toevoegen om bezoekers op de hoogte te stellen van nieuwe wijzigingen.


07. Contactgegevens

Het is een goed idee om uw contactgegevens toe te voegen aan uw privacybeleid. Dit biedt klanten een nog grotere mate van transparantie. Door hen een duidelijke manier te geven om contact met u op te nemen met eventuele vragen of opmerkingen, laat u zien dat uw bedrijf oprecht om de privacy van gebruikers geeft. Een andere goede manier om dit te doen is door een contactformulier te maken.

BK 750
BK Logo
bottom of page